Jak ubierać się do pracy? Przewodnik po dress codzie
Styl to jeden ze sposobów wyrażania siebie. Jest to nasza wizytówka, również w miejscu pracy. I oczywiście, na każdym stanowisku najważniejsze są nasze umiejętności, jednak w powiedzeniu “jak Cię widzą, tak Cię piszą” jest wiele prawdy. Badania wykazują, że ubranie wpływa na ocenę całej naszej osoby, łącznie z oceną kompetencji. Może to brzmieć abstrakcyjnie, jednak jeśli się nad tym zastanowimy, ubranie, to jedna z pierwszych rzeczy, które zauważamy przy spotkaniu z inną osobą, zanim nawet zdążymy wymienić kilka zdań. Dlatego właśnie warto w przemyślany sposób dobierać garderobę do pracy, żeby wyglądać schludnie i profesjonalnie. Często jednak wybór zestawów do pracy wcale nie jest taki oczywisty, szczególnie, kiedy zaczynamy pracę w nowym miejscu. Jak więc uniknąć modowych faux pas i odpowiednio ubierać się do pracy? Poniżej przygotowałam wskazówki, w jaki sposób ubierać się do biura przy określonym dress codzie, a także kilka propozycji stylizacji.
Business Professional
To najbardziej restrykcyjny i “konserwatywny” dress code, który wymaga klasycznych zestawów, takich jak:
- sukienka o klasycznym fasonie zakrywająca kolana i ramiona (stonowane, ciemne kolory),
- elegancka bluzka lub koszula (stonowane kolory, brak wyrazistych wzorów),
- ołówkowa spódnica za kolana, spodnie garniturowe,
- żakiet,
- garnitur damski,
- eleganckie buty, takie jak: czółenka z zakrytymi palcami, oxfordy.
Business Casual
Jest to dużo bardziej popularny niż business professional, a zarazem mniej restrykcyjny dress code. Pozwala na przemycenie więcej indywidualnego stylu do codziennych stylizacji. W ramach tego dress code’u możemy nosić:
- eleganckie sukienki oraz spódnice do kolan,
- cygaretki, chinosy (najlepiej w ciemnym kolorze), w niektórych firmach dozwolone są ciemne jeansy, spodnie od garnituru,
- koszule, eleganckie bluzki i sweterki (bardziej przylegające, niż oversizowe),
- jeśli chodzi o buty, mamy tutaj większą dowolność: szpilki, baleriny, półbuty, czy loafersy.
Smart Casual
Dress code, który jest połączeniem elegancji i nonszalancji, dozwolone są także jasne kolory. Często jest to dress code, który nie obowiązuje oficjalnie w danej firmie, a jest to po prostu sposób, w jaki ludzie się ubierają. Co możemy założyć?
- Jeansy, chinosy, cygaretki,
- ubrania w jasnych kolorach, wzory,
- sukienki o klasycznym, eleganckim fasonie,
- koszule i bluzki,
- jeśli chodzi o buty, możemy sobie pozwolić na delikatne sneakersy, loafersy, baleriny.
Jak widać, tutaj panuje większa dowolność.
Casual
Jak sama nazwa wskazuje, to nieformalny dress code, w którym panuje największa dowolność. Jednak warto znaleźć balans między komfortowym ubiorem, a schludnym wyglądem. Najlepiej postawić na jeansy bez dziur i dużych przetarć, jeśli lubimy T-shirty z napisami, musimy zwrócić uwagę na treść napisów, żeby nie była obraźliwa ani wulgarna.
Skąd czerpać inspiracje modowe?
Nadal nie jesteś pewna, jak ubrać się do pracy?
W razie wątpliwości, warto także obserwować współpracowników. Ten sposób sprawdza się szczególnie w przypadku, jeśli w biurze nie ma ściśle określonego dress code’u. Dzięki podejrzeniu stylu współpracowników, możemy szybko zorientować się, jakie panują zwyczaje.
Poza kwestią tego, co założyć, istotna jest też kwestia, jak to nosić? Nawet jeśli w naszej pracy nie obowiązuje oficjalny dress code, pamiętajmy, że wyprasowane, czyste ubrania to podstawa schludnego wyglądu. Tak samo zresztą jak czyste buty i torebka utrzymana w dobrym stanie. Już na koniec dodam, że warto też włożyć odrobinę wysiłku w dobieranie stylizacji do pracy dla własnego dobrego samopoczucia. W końcu, nie od dziś wiadomo, że z pozoru błahe ubrania mogą znacznie wpływać na nasz nastrój i pewność siebie.